2.5.13

Lapan Tahun Empat Bulan Dua Hari & Beberapa Jam Yang Berlalu


Aku tulis ini pada petang yang gerimis. Mendung sedang membayangi langit di luar dan di dalam  Jutaan molekul air sedang membasahi jendela.  Aku tulis tentang titis-titis air dan tentang hati yang enggan tunduk pada kata akal dan iman.  Pada petang yang gerimis ketika sekawan burung hitam menikmati hujan di pagar tempat kerja dan udara ketika itu berbau rumput basah bercampur tar yang baru diturap. Ponteng kerja ketika ini.  Aku tulis tentang engkau dan kisah poket hampir kontang kerana kegilaan membeli buku. 

Aku tulis pada sore yang gerimis dengan air pada tingkap "Semalam sudah terbang, esok belum pasti datang"

Dan di dalam sanubari aku tulis begini,
Kirimkan aku cinta lalu
yang cicipannya masih manis
terasa memekat di sudut hati

Aku tahu ianya sia-sia dan terlarang

Dan aku takut permintaan ini dikabulkan Tuhan
lalu neraka dikirimkan
sebelum sempat aku 
beristigfar.

Dan aku masih akan tulis tentang engkau dan pelbagai kegilaan yang aku miliki.
Selagi novel itu tidak aku siapkan.

Ah! Bohong. Aku akan tulis tentang semua sampai tamat hayat ini.

...and suddenly I become sad for no reason.
No reason at all.

Tiada ulasan: