3.5.13

Pada hari ku tinggalkan engkau bersama sekaki payung



Sumber: Google.com
Aku turuni tangga apartment.  Berlari-lari anak, meninggalkan payung di tanganmu. Tanpa menoleh. Hujan rintik mulai melebat.  Aku berlari masuk ke dalam teksi.
 
‘Airport, please’ arahku kepada pemandu teksi yang mengangguk dan menekan meter teksi. Hujan mula turun lebat sekali.

Dari cermin belakang teksi, aku melihat rintik hujan jatuh membasahi tanah dan apartment sempit rimas yang banyak memberi makna dan mengajar erti hidup di negeri asing. Aku melihat engkau basah kehujanan. Payung di tanganmu tadi entah ke mana dibawa angin.

 Ada sisa hati yang tertinggal di situ, ada rasa yang melarat di situ, ada cinta yang menghuni di situ. Cuma semua itu bukan untuk aku. Bahkan terlarang untuk aku.

Perjalanan pulang. Destinasi mencari diri dan memaafkan diri baru bermula. Apa hujan ini satu rahmat untuk aku memulakan semuanya baru? 

Aku sendiri tidak tahu. Aku mengenggam erat tangan, meraut ke muka, menyeka titis-titis air yang terpecah daripada empangan kelopak mata.

Teksi meluncur laju, membawa aku yang kebasahan jiwa dalam hujan yang merintik jatuh. 

ps; Menulis itu ada jurang di antara minda & kertas. Aku kembali melatih diri.

Tiada ulasan: